Het is overal, je ontkomt er als je ergens naar kijkt op televisie of YouTube niet aan, namelijk: Visual effects. Door middel van het manipuleren of bewerken van bepaalde videobeelden wordt ervoor gezorgd dat een beeld wordt aangepast, veranderd of verbeterd. Een van de manieren waarop dit gedaan wordt is door het bekende green screen. Hier gaan dan acteurs voor staan en wordt de achtergrond bewerkt om zo een bepaald scenario te laten afspelen. Dit elimineert bijvoorbeeld het maken van een hele set, dit bespaard tijd en geld. Het maken en goed toepassen van visuele effecten op bijvoorbeeld films of video’s is er lastig en ingewikkeld werk. Hiervoor zijn computerprogramma’s nodig en veel ervaring. Daarom worden er voor kleine filmpjes of het bewerken van een bepaalde video vaak gebruik gemaakt van een extern bureau die dit voor hen doet. 

 

Hollywood 

Vroeger moest er voor elke film en elke scène een set opgebouwd worden voor de film, dit koste er veel tijd en geld. Nu wordt bijna overal en in elke scène gebruik gemaakt van Visual effects. Soms is het gebruik meer dan andere keren. Zo kan het zijn dat er wel een set is maar dan de achtergrond door middel van visuele effecten wordt aangepast zodat het lijkt dat ze in een bos zijn of dat het bijvoorbeeld regent. Het gebruik van visuele effecten hoeft niet altijd in films of grote studio’s te zijn. Zo kan het bewerken en implementeren van een intro voor bijvoorbeeld een bedrijfsvideo of YouTube video ook al visuele effecten zijn. Hierdoor is er een grote markt die steeds verder groeit met betrekking tot visuele effecten en het aanbieden daarvan. Er zijn veel bedrijven die jouw video kunnen bewerken of aanpassen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld: De Bont Digital die zich focust op 3d animatie, visuele effects en post-productie. 

 

Voor wie en wanneer?

Dat er veel gebruik wordt gemaakt van Visual effects in grote studio’s is duidelijk, maar voor wanneer en door wie wordt er nog meer gebruik gemaakt van visuele effecten? Een andere grote markt is het bewerken en optimaliseren van video’s, denk hier bijvoorbeeld aan bedrijfsvideo’s, YouTube video’s, reclame video’s, social media en nog veel meer. Het toepassen van zulke effecten hoef niet lastig te zijn. Zo kan je vaak via de camera van bepaalde apps en social media al visuele effecten toepassen en bewerken, zowel tijdens het opnemen als erna.